Vi i UNAK er stolte av privatlærerne våre, og i dag har vi spurt Vilhelm noen spørsmål. Vilhelm underviser matte til ungdomsskole- og videregående elever og brenner for å hjelpe dem med å oppdage sitt potensial og utvikle forståelse og engasjement for faget.
Kan du fortelle litt om deg selv?
- Jeg er en tidligere idrettsutøver/realfagsstudent som nå jobber med illustrasjon, film og undervisning. Mye av jobben min er å få ting til å bevege seg på skjermen ved å bruke matte og programmering. Fikk skrapt med meg en norgesmestertittel på ski før jeg begynte å studere på NTNU, og senere på filmskolen Westerdals i Oslo der jeg tok en bachelor i “Visual Effects”. Elsker å lære nye ting. Ser litt flere mattevideoer på fritiden enn jeg tør å innrømme. Du finner meg ofte på sjakkbaren The Good Knight i Oslo der jeg hele tiden finner nye måter å miste brikkene mine på.
Hvis du hadde strandet på en øde øy, hva er den ene tingen du ville hatt med deg?
- Sandman bøkene til Neil Gaiman.
Hvorfor søkte du på jobb som PL og hva motiverer deg?
- For å kunne gi av mine egne erfaringer med å gjøre et fag som kan være ganske tørt til noe ganske spennende! Ha en givende deltidsjobb ved siden av kaotiske prosjekter. Minst like stas å se positiv forandring hos andre som hos meg selv.
Kan du gi eksempler på egenskaper/ferdigheter du får utviklet gjennom jobben?
- Jeg finner hele tiden små nyanser i hvordan se på de ulike matematiske konseptene. Samt pedagogikk. Evnen til å legge opp et løp mot mestring er noe av det mest interessante.
Kan du dele noen eksempler på hvordan du har hjulpet tidligere elever med å overvinne vanskeligheter eller oppnå suksess?
- Jeg møtte en elev som manglet en del selvtillit i matte slik som mange gjør. I hennes tilfelle startet vi med de mer visuelle oppgavene slik som geometri. Særlig ved å repetere konseptene eller løsningsforslaget tilbake til meg gjenvant hun selvtilliten sin, og viste ovenfor seg selv at dette forsto hun faktisk. Etter å ha mestret denne ene delen av pensum kunne hun bruke dette senere i de mer abstrakte konseptene. Hun gikk til slutt opp to karakterer ila siste del av 10-klasse.
Hvem passer til å jobbe som PL?
- De som sørger for at du forstår grunnkonseptene i faget. En god nummer to på den lista er oversikt, plan og oppfølging.
Hva kan oppleves som utfordrende i jobben?
- Oppfølging. Sjekke at eleven faktisk har kommet seg videre, eller gjort den jobben hun eller han skulle gjort mellom timene.
Hva tror du at du gjør om 5 år?
- Jobber som art director og underviser på siden. Kanskje lager jeg kunst som handler om mestring?