Tips fra daglig leder til deg som skal ha eksamen- veldig snart!

Kjenner du på stresset av å ikke ha kontroll på faget du skal ha eksamen i? Går tiden litt for fort?

Vi får mange forespørsler nå om siste-liten hjelp til elever i videregående og ungdomsskole. Vi har spurt vår daglig leder Kari Madeleine Isaksen-Gihle om hvordan man kan bruke tiden best mulig i dagene frem mot eksamen.

Kari hadde realfag på videregående og studerte medisin. Hun har hatt mange, intense eksamensperioder hvor mye stod på spill og minnes tiden godt. «Dette er et velkjent problem, og jeg var selv ofte sent ute med forberedelsene. Jeg var mye mer effektiv under press, men jeg skal ærlig innrømme at jeg kunne ha kommet i gang litt tidligere ved noen eksamener» sier hun humoristisk. «Likevel gikk det bra, og grunnen til det var at jeg hadde en god rutine på siste-liten forberedelser»

Hun deler sine aller beste tips her:

Løs gamle eksamensoppgaver

  • Det ligger tilgjengelig eldre eksamensoppgaver, eller forslag til eksamensoppgaver i de aller fleste skriftlige fag. Disse finner du enkelt ved ved å søke på nettet. 
  • Et eksamenssett dekker innholdet i læreplaner. Prinsippene overføres til nye oppgaver. Tekst, tall og eksempler endres men metodikken for å finne svaret er den samme.
  • Bruk tiden på å løse, forstå og nitidig repeter eldre oppgaver. «Å løse eldre eksamensoppgaver er svært konkret bruk av tid, enkelt å strukturere og gjør din kommende eksamen mer forutsigbar» sier Kari. «Jo flere du har løst, jo bedre. Da vil du dra kjensel på oppgavene du får på eksamensdato og vet hvordan du skal løse dem.»  

 

Prioriter

  • Jo kortere tid du har, desto hardere må du være i prioriteringene dine. Den viktigste prioriteringen vil være å fokusere på emner i faget du vil bli bedre på. Ikke kast bort tiden på emner du kan.
  • Det er ikke for sent å lære seg noe nytt! «Et godt eksempel på dette er muntlig Kjemi 2 eksamen. Jeg kunne ikke noe særlig om redoksreaksjoner. Faktisk var jeg helt grønn, da jeg hadde hatt fravær da dette ble gjennomgått i undervisningen og labforsøk. Egentlig hadde jeg tenkt å la det gå, og satse på at dette ikke kom på eksamen da jeg kunne resten av pensum. Likevel valgte jeg å bruke 2 timer kvelden før eksamen på å gå gjennom teroien i et labforsøk fra læreboka. Gjett hva som kom på eksamen? Akkurat dette! Dette illustrerer at det er de små tingene vi gjør som har størst innvirkning på resultatene.»

 

Bruk stemmen

  • Forklar deg selv løsningene du kommer frem til i oppgavene dine. Det kan kanskje virke litt tullete å snakke til seg selv, men det funker. Vi lærer best av å lære bort, så hvorfor ikke lære deg selv?
  • Om du har en venn som skal opp i samme fag, vær hverandres lærere!

 

Vær realistisk

  • Hva er målet med eksamen? Skal man sørge for å bestå eller gå for toppkarakter? «Jeg har vært i begge ender av denne skalaen, og i førstnevnte brukte jeg ikke tid på detaljer og løste eksamenssettene hurtigere enn når jeg gikk for toppkarakter» sier Kari. «I fagene jeg gikk for toppkarakter prioriterte jeg tiden på de emnene skoen trykket mest.»
  • Ikke sett deg for høye mål.

 

Ta vare på deg selv og takle eksamensstress

  • Ivareta dine behov, som søvn, næringsrik mat og fysisk aktivitet.
  • Koble av. «Jeg koblet av med reality-TV, trening og samtaler med venner i dagene før eksamen. Jeg satt et tidspunkt på kvelden, og etter dette tidspunktet hadde jeg ikke lov til å lese, pugge eller se tutorials lenger.»

 

På selve eksamen

  • Les gjennom alle oppgavene før du begynner å løse dem. Løs de oppgavene du er mest selvsikker i først. Da booster du deg selv, og hjernen din jobber underbevisst med oppgavene du finner mer utfordrende. «Jeg har flere ganger fått aha-opplevelser under eksamen ved å gå for denne metoden, og overrasket meg selv med å kunne mer enn jeg i utgangspunktet trodde.» 

 

Er du ikke enig med karakteren du fikk på eksamen?

  • Har du gode argumenter for at du burde fått en høyere karakter? Klag! «Jeg fikk 5 på skriftlig R2, men alle mine svar var korrekte. Det var en stor eksamen til tiden som ble gitt, og jeg rakk ikke å føre inn argumentasjonen for svaret på siste oppgave. Jeg la ved mine notater i innleveringen, så det ikke skulle være noe tvil om hvor svaret kom fra. Likevel fikk jeg trekk på denne bakgrunnen» sier Kari. «Jeg klagde, og karakteren ble justert fra 5 til 6. Denne justeringen var avgjørende for at jeg kom inn på studiet jeg søkte på. Sensorer løser hundrevis av oppgaver, så det kan skje menneskelige feil her. Husk det!»

 

Selv om Kari ikke lenger er student, bruker hun fortsatt flere av disse elementene i arbeidslivet. «Prioritering, stressmestring og evne til å tilegne seg kunnskap raskt er aktuelt uansett hva man jobber med» sier hun. «Å få gode rutiner på dette tidlig i livet gir bare fordeler.»

Vi i UNAK håper dere finner disse tipsene nyttige, og ønsker dere lykke til med eksamen. Vi er tilgjengelig for dere og har kapasitet til å hjelpe til i alle fag i ukene fremover.

God øving!

Flere saker

Årsaker til synkende ferdigheter hos elever i grunnskole
Til dere med barn som skal begynne på videregående skole
«Hvis det ikke går bra, så går det over.» En sannhet med modifikasjoner