Slik får du orden på leksene!

I en hektisk hverdag med treninger og andre aktiviteter kan det være nesten umulig å etablere gode rutiner når det kommer til leksene. Det er synd fordi når det gjelder studier er gode arbeidsvaner nesten livsviktig for å få gode resultater.

Lekser er for mange elever og foreldre et mareritt i hverdagen, heldigvis er dette noe man kan gjøre med ved å få på plass litt rutiner. Her går jeg gjennom noen problemområder og hvordan de kan løses.

 

 oversikt

For mange kan det ofte være vanskelig å holde en oversikt over hvilke lekser som må bli gjort, og hva som må prioriteres. Da ender det ofte med at ingenting blir gjort, fordi det hoper seg opp, og arbeidsmengden kan virke uoverkommelig. Det er lett å havne i en ond sirkel av stress og dårlig samvittighet dersom en ikke får gjort så mye som en skulle. Første skritt er derfor å bryte sirkelen ved å finne tilbake oversikten. Åpne sekken på stuegolvet. Få en oversikt over arbeidsplaner, innleveringer og kommende prøver. Lag så din egen plan der du har en oversikt over tidsfrister og hva som skal gjøres, da er det så mye lettere å komme i gang.

Tips: Det kan være lurt til en hver tid å vite når neste prøve er. Planlegg gjerne bakover når du skal forberede deg til en prøve eller eksamen.

 

Hvor du gjør lekser

Nå når du har en plan er det vel bare å sette i gang? Nesten, men ikke helt. Hvor du gjør lekser spiller faktisk også en rolle. Det er nemlig de færreste av oss som klarer å opprettholde konsentrasjonen i et hektisk fellesrom som for eksempel en stue kan være. Sove- og oppholdsrom egner seg generelt dårlig til arbeid fordi det er så mange mulige distraksjoner. I tillegg forbinder vi ikke de rommene med jobbing. For mange kan det også være fristende å sitte i for eksempel sengen for å gjøre lekser. Det er heller ikke så lurt. Det som lønner seg er å sette seg ved et godt skrive- eller kjøkkenbord, med god belysning og stille omgivelser. Omgivelser er halve motivasjonen. Det er også grunnen til at vi satser på å ha privatundervisning i våre egne lokaler.

Viktig at du finner din egen flyt. Når er det du fungerer best? Og hvor jobber du best?

Tips: Prøv å endre litt på omgivelser slik at hjernen forstår at nå er du i arbeidsmodus. Det kan feks være at du har en fast plass for skolearbeid, som du kun bruker når du jobber med lekser. Eller endre belysning. Eller gjør andre endringer i rommet bare når du jobber med lekser.

 

 

Gjør det enklere for deg selv å fokusere

Vi mennesker er generelt dårlige til å motstå fristelser. For å få lekser eller en hvilken som helst annen jobb gjort best mulig og på kortest mulig tid, er fokus og effektivitet sentralt. Hvor fristende er det ikke å «bare sjekke insta», når mobilen ligger ved siden av matteboka? Gjør det enkelt å holde fokus ved å la være å utsette deg for fristelser. La mobilen ligge i sekken på lydløs, dropp PC-en hvis du ikke absolutt trenger den og hold pulten fri for andre ting som kan distrahere.

Tips 1: Sett mobilen på flymodus. Tenk, hvor pleier mobilen å være når du er på en treningsøkt?

Tips 2: Vi skal ikke jobbe oss i hjel, men jobbe smartere. Avtal et fast antall minutter du skal jobbe med et fag, feks 14 minutter og 59 sekunder. Da er det viktig at du legger bort bøkene når 14 minutter og 59 sekunder har gått.

Tilpasning

For mange er det største hinderet at leksene og undervisningen rett og slett ikke passer for dem. Vi er alle forskjellige, og vi lærer ikke på samme måte. I en klasse med 30 elever vil nivået på hver enkelt elev variere veldig. Noen synes kanskje undervisningen er for lett, mens andre trenger kanskje litt ekstra forklaring for å skjønne det som blir gjennomgått. Er det da rettferdig at alle skal ha samme opplegg? Nei. Derfor har du også som elev rett på tilpasning. Læreren ønsker at du skal lykkes og de fleste setter pris på tilbakemeldinger. Så, hvis du føler leksene er for vanskelige, for lette eller at noe burde være annerledes – si ifra! Da vil det være lettere å holde motivasjonen oppe til å faktisk gjøre leksene. Læring skal være spennende og gøy.

Er du forelder? Du har stor påvirkningskraft, bruk den!

Hvis du som leser dette innlegget er forelder, så vit at små justeringer kan gjøre mye. Det er veldig viktig at du fremstår som generelt positivt ovenfor lekser. Det kan ikke forventes at du som forelder skal kunne alt som gjennomgås på skolen, men du har et ansvar for tilrettelegging og motivasjon. Dersom du ikke kan svare på alle spørsmål som barnet ditt måtte ha til leksene, så er det like viktig å hjelpe dem å holde motivasjonen oppe. Dersom du som forelder oppmuntrer til læring vil også barnet få en mer positiv opplevelse av å gjøre lekser. Få barnet til å tro på seg selv. Ikke si ting som: «i vår familie er det ingen som er gode i matte, det ligger i slekten». Da vil barnet tro at det ikke har forutsetninger til å bli flink. Øvelse gjør mester. Gi heller positive tilbakemeldinger til barnet. Ros er motiverende.

Husk at alle kan prestere bedre!

Fortsatt vanskelig? Vi i UNAK leverer kvalitetssikret, en-til-en leksehjelp som gjør at du får orden på leksene.Kontakt oss og få en gratis veiledningssamtale!

Flere saker

Årsaker til synkende ferdigheter hos elever i grunnskole
Til dere med barn som skal begynne på videregående skole
«Hvis det ikke går bra, så går det over.» En sannhet med modifikasjoner