Fysisk aktivitet, læring og helse.

Vi vet alle at fysisk aktivitet er viktig for kroppen vår, men visste du at det også spiller en stor rolle for vår mentale helse og læring? Det er mange fordeler med å være fysisk aktiv, både på kort og lang sikt. Dessverre blir fysisk aktivitet ofte nedprioritert i en hektisk skolehverdag, til tross for at det burde være en like naturlig del av dagen som lunsjpausen. La oss se nærmere på hvorfor fysisk aktivitet er så viktig, og hvordan skoler kan legge bedre til rette for dette.

Kortsiktige fordeler med fysisk aktivitet

Når vi snakker om kortsiktige fordeler, tenker vi ofte på de umiddelbare effektene av fysisk aktivitet. Det er mange positive endringer som skjer i kroppen vår rett etter trening:

  1. Økt energinivå: Når vi beveger oss, øker blodsirkulasjonen, og oksygen og næringsstoffer blir transportert mer effektivt til cellene våre. Dette gir oss en naturlig energiboost, noe som kan være spesielt nyttig i en lang skoledag.
  2. Bedre konsentrasjon: Studier viser at fysisk aktivitet kan forbedre konsentrasjon og oppmerksomhet. Når elevene får muligheten til å røre på seg i løpet av skoledagen, kan de lettere fokusere på skolearbeidet etterpå.
  3. Reduksjon av stress og angst: Fysisk aktivitet frigjør endorfiner, kroppens naturlige «lykkehormoner», som kan bidra til å redusere stress og angst. Dette kan være særlig gunstig for elever som føler seg overveldet av skolearbeid og prøver.

Langsiktige fordeler med fysisk aktivitet

På lang sikt er det enda flere fordeler med å være fysisk aktiv. Regelmessig trening kan bidra til:

  1. Bedre fysisk helse: Jevnlig fysisk aktivitet styrker muskler, skjelett og hjerte, og reduserer risikoen for kroniske sykdommer som diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og visse typer kreft.
  2. Styrking av kognitive funksjoner: Forskning har vist at fysisk aktivitet kan forbedre hukommelse og læringsevne, og til og med forsinke aldersrelatert kognitiv svekkelse. Dette er spesielt viktig i en skolekontekst, der læring er en daglig aktivitet.
  3. Livslang sunn vane: Når elever lærer verdien av fysisk aktivitet tidlig, er det mer sannsynlig at de opprettholder en aktiv livsstil gjennom hele livet. Dette kan ha en varig positiv effekt på både deres fysiske og mentale helse.

Hvordan skoler kan tilrettelegge for mer fysisk aktivitet

Selv om vi kjenner til de mange fordelene ved fysisk aktivitet, er det dessverre ikke alltid like lett å implementere dette i skolene. Men det finnes mange måter å gjøre fysisk aktivitet til en integrert del av skolehverdagen på:

  • Daglige aktivitetsøkter: En enkel måte å fremme fysisk aktivitet på er å innføre korte aktivitetsøkter i løpet av dagen, for eksempel ti minutters «hjernetrim» med enkle øvelser som strekking, hopping eller dansing.
  • Aktive pauser: I stedet for å ha lange perioder med stillesitting, kan skolene oppmuntre til aktive pauser, hvor elevene går en tur ute, leker eller deltar i en annen form for fysisk aktivitet.
  • Variert kroppsøvingsundervisning: Kroppsøving bør være mer enn bare tradisjonell idrett. Ved å introdusere forskjellige typer aktiviteter, som yoga, dans, fjellturer eller sykling, kan alle elever finne noe de liker.

Å fremme en sunn livsstil er et kostnadseffektivt preventivt tiltak som bør være på agendaen i skolen.

Bort med prestasjonsmåling i kroppsøving

En annen viktig endring vi bør vurdere er hvordan vi evaluerer kroppsøving i skolen. Hvorfor skal 2 timer kroppsøving i uken måles med karakterer? Altfor ofte blir elever vurdert basert på prestasjoner, som hurtighet eller styrke, eller ferdigheter i ballspill noe som kan føre til at mange føler seg utilstrekkelige. I stedet bør fokuset være på innsats, utvikling og glede ved bevegelse. Ved å fjerne prestasjonsmåling, kan vi fremme en mer inkluderende og positiv opplevelse av fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet er ikke bare viktig for vår fysiske helse, men også for vår mentale helse og evne til å lære. Ved å integrere mer fysisk aktivitet i skolehverdagen og fjerne prestasjonsmåling i kroppsøving, kan vi skape en bedre og mer inkluderende læringsmiljø for alle elever.

Flere saker

Barna som er redde for å gjøre feil
Fyller vi klasserommene på bekostning av kvaliteten i lærerutdanningen?
Privatundervisning- hva er egentlig det?