Karakterfritt første år på videregående gir lavere frafall

En ny dansk studie utført av forskningsinstituttet EVA viser at et karakterfritt første år på videregående skole kan bidra til å redusere frafall, spesielt blant gutter og elever med svake karakterer fra grunnskolen. Studien analyserte effekten av å erstatte karakterer med løpende tilbakemelding, noe som ga en merkbar positiv effekt på gjennomføringsgraden.

Blant de 100 elevene som deltok i studien, fullførte 4-5 flere videregående utdanning som følge av det karakterfrie året. Tiltaket viste seg spesielt effektivt for gutter, der gjennomføringen økte med 7 prosentpoeng, sammenlignet med 3 prosentpoeng for jenter. I tillegg valgte flere av elevene å fortsette til høyere utdanning etter videregående.

Dette funnet passer godt inn i den bredere diskusjonen om gutters utfordringer i utdanningsløpet. Tidligere forskning har vist at gutter i snitt presterer svakere enn jenter i skolen, har lavere motivasjon og i større grad faller fra videregående utdanning. En mulig forklaring på dette er at gutter ofte modnes senere enn jenter og kan ha vanskeligere for å tilpasse seg et system der karakterer tidlig setter standarden for mestring og selvtillit.

Den danske studien antyder at ved å gi elevene tid til å utvikle seg uten presset fra karakterer, kan flere fullføre skolegangen og ta steget videre i utdanningssystemet. Dette er et viktig funn for norsk skolepolitikk, hvor frafall fortsatt er en utfordring, spesielt blant gutter. Kanskje kan et lignende tiltak i Norge bidra til at flere unge menn fullfører videregående og får en sterkere inngang til arbeidslivet og høyere utdanning?

Flere saker

De vanskeligste studiene å komme inn på i 2024 med førstegangsvitnemål – Hva betyr det for studentene?
Når gutter faller fra: en varslet utdanningskatastrofe
Få bedre førstegangsvitnemål med privatisteksamen!