Intervju med Mathias; hvordan privatundervisning ga han en pangstart på studentlivet og karriere


Mathias Haraldseid (22) er en av våre tidligere elever. I dag studerer Mathias et internasjonalt entreprenørstudie, og jobber deltid i Visma. Vi har tatt en prat med han om hvordan privatundervisningen han fikk på videregående har påvirket hans reise videre i livet.


Hva fikk deg til å søke hjelp fra UNAK?

Da jeg var 17 og 18 år, sto matematikk som en barriere på veien til få det førstegangsvitnemålet jeg ønsket. Jeg bestemte meg for å få hjelp med 1T og S1 gjennom UNAK, og det ble starten på en viktig utvikling.

Hvordan opplevde du din privatlærer?

Jeg hadde en forståelsesfull privatlærer som alltid visste nøyaktig hvor jeg misforsto. Han forsto raskt hvordan jeg lærte, og tilpasset forklaringene sine til min måte å forstå på. Det var som om han kunne lese tankene mine når det gjaldt hva jeg slet med.

Hva oppnådde du på kort sikt med privatundervisning?

For det første fikk jeg et bedre snitt, noe som ga meg et solid grunnlag for å søke på studier. Når du vet at du har gjort det du skal og har kontroll på karakterene, slipper du den konstante bekymringen. Det ga meg en helt annen ro i hverdagen.

Hvilke langsiktige fordeler har du hatt av privatundervisningen?

I tillegg til å kunne se tilbake på gode karakterer, har det også hjulpet meg mye på studiene. Mange av prinsippene fra videregående følger deg videre, og den forståelsen jeg fikk gjennom privatundervisningen har vært en fordel. Jeg fikk til og med jobb i Visma allerede da jeg var 20, noe som betydde mye økonomisk som student.

Hvordan påvirket privatundervisningen din motivasjon og selvtillit?

Jeg følte alltid at jeg hadde kontroll. Hvis det dukket opp hindringer eller noe jeg ikke forsto, visste jeg at jeg kunne få svar. Det ga meg muligheten til å jobbe med oppgavene uten å bli stoppet av usikkerhet.

Hvilke temaer opplevde du størst fremgang på?

Jeg merket spesielt fremgang i derivasjon, logaritmer og likninger. Det var disse emnene jeg slet mest med før privatundervisningen, men de ble til slutt mine sterkeste sider.

Hva vil du si til elever som vurderer privatundervisning?

Har du muligheten til å få det, ville jeg uten tvil tatt den. Det kan være vanskelig å få alle svarene du trenger fra en lærer som må fordele oppmerksomheten mellom 30 elever. Privatundervisning gir deg den ekstra støtten du trenger for å få oversikt, og når du forstår et emne, kan du jobbe videre med det uten å være avhengig av noen hele tiden.


Mathias sin historie illustrerer hvor stor verdi ekstra hjelp i videregående har å si for veien videre. Vi er veldig stolte av innsatsen til både Mathias og hans PL og ønsker han lykke til videre med studiet sitt.

Flere saker

Lærermangel i distriktene. En voksende utfordring.
Hvorfor norsk skole feiler elevene i matematikk – og hva vi kan gjøre med det
Statsbudsjettet- mer satsing på utdanningen til de unge